90-konto regler och föreskrifter
Föreskrifterna innehåller bestämmelser om villkoren för att en organisation ska beviljas ett 90-konto. I föreskrifterna finns även bestämmelser om kontrollen och kraven i övrigt på insamlingsorganisationer som innehar 90-konto och på den verksamhet som organisationen bedriver. Svensk Insamlingskontrolls styrelse beslutar om föreskrifter för 90-konto.
Under frågor och svar hittar du de vanligaste frågorna om 90-konto och hur man ansöker.
Föreskrifter gällande styrelsen i organisationen
Organisationens styrelse ska bestå av lämpliga och i ekonomiska frågor kunniga personer som ansvarar för organisationens verksamhet. Detta innebär att man inte får ha betalningsanmärkningar, vara försatt i konkurs eller belagd med näringsförbud. Styrelsen ska bestå av minst 3 ordinarie ledamöter och minst 1 av dessa måste var bosatt i Sverige.
Krav gällande revisor
Organisationen ska ha en eller flera revisorer och minst en revisorerna ska vara av Revisors inspektionen auktoriserad.
Till revisor kan även utses registrerat revisionsbolag. Revisorn eller den som utsetts till huvudansvarig ska godkännas
av Svensk Insamlingskontroll. Om organisationen har en revisorssuppleant ska även denne vara auktoriserad och godkänd
av Svensk Insamlingskontroll. Revisorn ska granska hur organisationen främjat sitt ändamål samt på sätt som anges i
anvisningarna för revisorer hur Svensk Insamlingskontrolls föreskrifter och anvisningar följs.
För mer information se vägledning för revisorer i organisationer med 90-konto.
Se också Svensk Insamlingskontroll | FAR Online
Rapportering av mottagande organisationer
90-kontoinnehavare (KI) som har mottagande organisationer i Sverige eller utomlands ska varje år senast den 30 april skicka in en förteckning över svenska och utländska mottagande organisationer. Rapporteringen ska göras på blanketten mottagande organisationer. Här hittar du anvisningar till hur blanketten ska fyllas i.
Giltighetstiden för 90-konto
När en ny organisation beviljas 90-konto sker en prövning av att kraven i föreskrifterna för 90-konto är uppfyllda. För att bli godkänd krävs bland annat att styrelseledamöter har god ordning på sin ekonomi, att organisationen har auktoriserad revisor och att informationen på hemsidan är tydlig och transparent. De första åren är giltighetstiden för ett 90-konto ett år, men därefter kan tiden förlängas till två år eller upp till max fem år för organisationer som uppfyllt våra nyckeltalskrav och skött sin rapportering väl till oss under längre tid.
Ändringsanmälan
Organisationen ska löpande anmäla förändringar i sin styrelse och ny revisor etc. på blanketten ändringsanmälan. Det gäller också ändringar i organisationens stadgar. Om ändamålsparagrafen i stadgarna ändras krävs Svensk Insamlingskontrolls godkännande innan det nya ändamålet kan börja tillämpas. Se anvisningar till ändringsanmälan.
Ansökan om förlängd giltighetstid
Ett 90-konto beviljas endast under en begränsad tid och det sker regelbundna uppföljningar för att säkerställa att organisationen uppfyller våra krav. Ansökan görs på blankett för ansökan om förlängd giltighetstid och ska skickas in i god tid innan giltighetstiden går ut.
Våra olika policys
Svensk Insamlingskontroll följer reglerna i dataskyddsförordningen, (GDPR), se vår integritetspolicy. Eftersom Svensk Insamlingskontroll är en ideell förening står vi inte under offentlighetsprincipen vilket innebär att vi inte lämnar ut några handlingar, se vår sekretesspolicy.
Årsavgift gällande 90-konto
Alla organisationer med 90-konto betalar en årsavgift. Svensk Insamlingskontrolls styrelse fastställer årsavgiften som beräknas på organisationens totala verksamhetsintäkter.
Svensk Insamlingskontrolls logotyp
Alla organisationer med 90-konto ska i sin marknadsföring på ett tydligt sätt informera om att verksamheten kontrolleras av Svensk Insamlingskontroll. Lämpligast är att använda vår logotyp. Logotypen beställs via epost efter att samtliga 90-konton har öppnats. Vidare information se guidelines för användning av logotypen.