Har du några frågor?

Nedan svarar vi på våra vanligaste frågor gällande 90-konto. Om ni inte hittar svaret på er fråga så är ni välkommen att kontakta oss på Svensk Insamlingskontroll så hjälper vi er.

AnsökanOm 90-kontoRedovisning
AnsökanOm 90-kontoRedovisning

Kan handlingarna signeras digitalt?

För befintliga 90-kontoinnehavare godtar vi digital signatur på ändringsanmälan, ansökan om förlängd giltighetstid och alla handlingarna i rapportpaketet. Logg som visar den digitala signeringen ska finnas med.

När en ny organisation ansöker om 90-konto godtas inte digital signatur. Ansökningshandlingarna ska då skrivas under och skickas in i original. Det gäller också om befintlig organisation vill öppna ytterligare 90-konton.

Vilken blankett ska jag använda vid förlängningsansökan?

Använd denna blankett vid ansökan om förlängd giltighetstid för 90-konto

Vilka organisationer kan beviljas 90-konto?

Endast idella föreningar, trosamfund och stiftelser kan beviljas 90-konto. Organisationen måste ha sitt säte i Sverige. Privatpersoner, företag och ekonomiska föreningar kan således inte få 90-konto.

Hur lång handläggningstid är det för ansökan om 90-konto?

Om ansökan är komplett  och den inte kommer in under semesterperiod är vår  handläggningstid upp till fyra veckor.

Vad kostar det att ansöka om 90-konto?

Att ansöka om 90-konto kostar ingenting. Om ansökan beviljas är uppläggningskostnaden 5 000 kr.

Vad är årsavgiften för 90-konto?

Årsavgiften beräknas efter 0,060 % av organisationens totala verksamhetsintäkter för det senaste inrapporterade verksamhetsåret. Lägsta årsavgift är för närvarande 5 000 kr och högsta årsavgift är 60 000 kr. Det utgår ingen årsavgift utan endast en ansökningsavgift det första året. För en nyligen beviljad  90-kontoinnehavare blir årsavgiften år två också 5 000 kr. Se även under regler – årsavgift.

Vilka krav ställs på en kreditupplysning?

En sådan upplysning får inte vara äldre än fyra veckor. Kreditupplysningen ska vara utfärdad av ett företag som fått godkännande av Datainspektionen att bedriva kreditupplysningsverksamhet, se www.datainspektionen.se.

 

Svensk Insamlingskontroll kan, för organisationer som redan är 90-kontoinnehavare, mot en avgift hjälpa till med beställning av kreditupplysningar på styrelseledamöter och suppleanter. För närvarande är avgiften för detta 250 kr.

Vad händer om en styrelseledamot eller en suppleant har betalningsanmärkningar?

En styrelseledamot eller en suppleant som har betalningsanmärkningar och/eller obetalda skatteskulder måste avgå ur styrelsen om organisationen ska kunna beviljas 90-konto eller bibehålla 90-kontot. Regeln om detta finns i 2 § femte stycket i föreskrifterna för 90-konto.

Måste även alla suppleanter skriva på ansökningsblanketten?

Ja, alla styrelseledamöter och suppleanter måste skriva på ansökan. Svensk Insamlingskontroll ingår ett avtal med alla ledamöter och suppleanter i styrelsen som innebär att dessa bl.a. lovar att följa våra föreskrifter och anvisningar. Svensk Insamlingskontroll prövar också att dessa personer uppfyller de krav som ställs enligt 2 § femte stycket i föreskrifterna för 90-konto.

För hur lång tid kan en organisation beviljas 90-konto?

90-konto kan beviljas för högst tre år, sedan måste organisationen ansöka om fortsatt giltighetstid för 90-kontot. Det är Svensk Insamlingskontroll som beslutar om hur lång giltighetstiden ska vara.

Hur ansöker en 90-kontoinnehavare om ett extra 90-konto?

Om organisationen redan har 90-konto och ska ansöka om ytterligare PG/BG räcker det med att skicka in av blanketter för ansökan PG/BG underskrivna av firmatecknare. Avgiften för ytterligare konton är 1 000 kr.

Vad kostar det för en 90-kontoinnehavare att ansöka om ytterligare ett eller flera 90-konton?

En ansökan av en befintlig 90-kontoinnehavare om ytterligare ett eller flera 90-konton kostar 1 000 kr i uppläggningskostnad. Årsavgiften påverkas inte av att 90-kontoinnehavaren har flera 90-konton.

Vad är ett 90-konto?

Det är ett sjusiffrigt PlusGirokonto och/eller bankgironummer som inleds med 90. Den insamlingsorganisation som uppfyller högt ställda krav kan av oss godkännas som 90-kontoinnehavare. 90-kontot är en kvalitetsstämpel för seriösa insamlingsorganisationer.

Vilka fördelar innebär det för en organisation att ha 90-konto?

Som 90-kontoinnehavare får organisationen rätt att använda vår logotyp i sin marknadsföring. 90-kontologotypen är en kvalitetsstämpel som är välkänd bland den svenska allmänheten sedan lång tid tillbaka. Den fungerar också som en dörröppnare vid kontakter med företag, myndigheter och andra organisationer som Radiohjälpen ooch Postkodlotteriet.

Genom den oberoende kontroll och granskning som Svensk Insamlingskontroll gör finns det en transparens kring hur insamlade medel används. Samma regelverk och anvisningar gäller för alla 90-kontoinnehavare. På vår hemsida kan allmänheten ta del av information om organisationens ändamål, hur mycket som samlas in och nyckeltal över hur medel använts. Denna öppenhet bidrar till att stärka allmänhetens förtroende för insamlingsorganisationer.

Vem står bakom Svensk Insamlingskontroll?

Våra huvudmän är Svenskt Näringsliv, de fackliga organisationerna LO, TCO samt Saco.

Hur finansierar ni er verksamhet?

Vår verksamhet finansieras genom avgifter från de organisationer som har 90-konto.

Hur behandlar Svensk Insamlingskontroll personuppgifter?

Se vår integritetspolicy som finns under fliken regler, För mer information om hur vi behandlar personuppgifter och hur länge dessa sparas.

Kan en organisation ha flera 90-konton?

En 90-kontoinnehavare kan ha flera 90-konton. Det vanligaste är att 90-kontoinnehavarna har ett PlusGirokonto och ett bankgirokonto. När 90-kontoinnehavaren har beviljats ett PlusGirokonto reserverar Svensk Insamlingskontroll alltid ett bankgironummer med samma siffror till 90-kontoinnhavaren, ifall denne senare vill ha ett bakngironummer. Många 90-kontoinnehavare har flera 90-konton för olika typer av insamlingar. Om 90-kontoinnehavare har inbetalningar med OCR krävs det hos Nordea att organisationen har ett särskilt 90-konto för inbetalning till detta.

Vad händer med pengarna när ett 90-konto dras in?

När ett 90-konto dras in avslutas 90-kontot av PlusGiro genom Nordea och bankgirot genom Bangirocentralen för inbetalning. Pengarna går tillbaka till givaren. De pengar som redan finns på kontona får den indragna organisationen sätta in på ett annat konto. Organisationen måste även om 90-kontot är indraget redogöra för Svensk Insamlingskontroll vad pengarna har använts till.

Vem kan få skattereduktion för gåvor?

Från och med den 1 juli 2019 kan privatpersoner åter igen få skattereduktion med 25 % för gåvor till godkända gåvomottagare.

Maxbeloppet som du kan få avdrag för är 6 000 kr per år, vilket innebär ett avdrag på som mest 1 500 kr. Du måste ha skänkt minst 200 kr till samma mottagare vid ett och samma tillfälle och minst 2 000 kr under året till en eller flera godkända gåvomottagare. Du ska ha fyllt 18 år senast den 31 december samma år gåvan skänks.

För att du ska kunna få skattereduktion ska det vara en penninggåva och ändamålet du ger till ska vara att främja

  • social hjälpverksamhet
  • vetenskaplig forskning.

Hjälpverksamheten kan vara ekonomisk eller bestå av stöd och omsorg till exempelvis personer med psykisk funktionsnedsättning, asylsökande eller socialt utsatta personer.

För närvarande är ett 70-tal organisationer med 90-konto registrerade som godkända gåvomottagare. På Skatteverkets hemsida kan du läsa mer om förutsättningarna för skattereduktion och vilka organisationer som är godkända gåvomottagare. skatteverket.se

Kan jag skänka pengar via Swish?

Ja, för 90-kontoinnehavare finns möjlighet att ha Swish-nummer som är samma som 90-kontonumret. På vår hemsida under 90-konto hittar du 90-kontoinnehavarnas Swishnummer.

Hur får jag er logotyp?

Genom att skicka e-post till info@insamlingskontroll.se kan du beställa logotypen. Du måste i meddelandet uppge vilken 90-kontoinnehavare som du företräder.

Hur ska 90-kontoinnehavare rapportera resultat och effekt av sin verksamhet?

Organisationer med 90-konto ska i den del av årsredovisningen som kallas förvaltningsberättelse lämna en utförligt redogörelse för hur ändamålet främjats under året, beskriva måluppfyllelse samt redovisa vilka resultat och effekter man uppnått med ändamålsarbetet, se Svensk Insamlingskontrolls anvisningar till rapportpaketet. Mer information om hur man mäter och rapporterar resultat och effekt av sin verksamhet finns på den ideella föreningen Effektfullts hemsida.

Vad händer om vi måste skjuta upp årsmötet?

Den ökade risken för smittspridning av coronavirus leder till att årsmöten inte kan hållas i tid och behöver skjutas upp. Den ekonomiska rapporteringen till Svensk Insamlingskontroll är inte beroende av att årsmötet har antagit årsredovisningen och beviljat styrelsen ansvarsfrihet. Frågan om när årsmöte ska hållas är något som regleras i organisationens egna stadgar och bör diskuteras med revisorn.

Årsredovisning och protokoll kan signeras elektroniskt. Vi ser positivt på att man kan hitta digitala lösningar via Skype, Teams eller liknande för att genomföra möten.

Rapportpaketet kan skickas in digitalt till redovisning@insamlingskontroll.se

När ska rapportpaketet skickas in?

Den 31 maj är sista dagen för organisationer med räkenskapsår som kalenderår att skicka in rapportpaketet. För övriga gäller att rapportpaketet ska skickas in senast fem månader efter räkenskapsårets slut.

Vilka handlingar ingår i rapportpaketet?

Rapportpaketet som ska skickas in senast fem månader efter räkenskapsårets slut ska bestå av:

  • signerad årsredovisning och ev. koncernredovisning
  • revisionsberättelse
  • revisorns PM avseende iaktagelser vid revisionen för räkenskpsåret
  • blanketterna för resultaträkning och nyckeltal enligt anvisningar till rapportpaketet för aktuellt räkenskapsår
  • blankett mottgande organisationer

Vad händer om redovisningshandlingarna kommer in för sent till Svensk Insamlingskontroll?

Enligt våra föreskrifter ska 90-kontoinnehavaren senast fem månader efter varje räkenskapsårs slut, skicka in kopia av följande handlingar: årsredovisning, revisionsberättelse, revisorns PM avseende iakttagelser vid revisionen och blanketterna för resultaträkning och nyckeltal enligt anvisningarna till rapportpaketet. Vid en för sent inlämnad redovisning debiteras 90-kontoinnehavaren ytterligare en årsavgift.

När publiceras den årliga statistiken?

Den årliga sammanställda statistiken publiceras i mitten av juni månad under fliken statistik och avser det senaste inrapporterade räkenskapsåret. Statistiken uppdateras därefter under månaderna augusti till oktober. Nyckeltalen för respektive organisation publiceras på vår hemsida under fliken 90-konto efter att granskningen har slutförts.

Hur får jag tag i 90-kontoinnehavarens årsredovisning?

En 90-kontoinnehavare är enligt vårt regelverk skyldig att hålla sin årsredovisning offentlig. Den senaste årsredovisningen ska finnas publicerad på 90-kontoinnehavarens hemsida.