Kontakta oss
Om du har frågor är du alltid välkommen att kontakta oss på telefon eller via e-post.
Se nedan kontaktuppgifter till kansliet.
Telefon och öppettider
Kansliets telefon- och öppettider är måndag till och med fredag
kl. 09.00-16.00. Lunchstängt kl. 12.00-13.00
Kontaktinformation till kansliet

Fotograf: Jonathan Eyre
Vanliga frågor och svar:
Hur lång handläggningstid är det för ansökan om 90-konto?
Om ansökan är komplett och den inte kommer in under semesterperiod är vår handläggningstid upp till fyra veckor.
Vilka handlingar ingår i rapportpaketet?
Rapportpaketet ska skickas in senast fem månader efter räkenskapsårets slut och ska bestå av:
- signerad årsredovisning och ev. koncernredovisning
- revisionsberättelse
- revisorns PM, om sådan upprättats avseende iakttagelser vid revisionen för räkenskapsåret
- blanketterna för resultat- och balansräkning samt nyckeltal enligt anvisningar till rapportpaketet för det aktuella räkenskapsåret
Kan handlingarna signeras digitalt?
När en ny organisation ansöker om 90-konto godtas digital signatur på alla handlingar utom blanketterna för ansökan om 90 PG-konto hos Nordea och 90 BG-nummer i valfri bank. Dessa blanketter ska skrivas under för hand och skickas in i original. Övriga handlingar för ansökan om 90-konto kan skickas in digitalt till info@insamlingskontroll.se. Logg som visar den digitala signeringen ska finnas med.
För befintliga 90-kontoinnehavare godtar vi digital signatur alla handlingar som skickas in till oss. Om en befintlig organisation vill öppna ytterligare 90-konton ska blanketterna för ansökan om 90 PG-konto och 90 BG-nummer skrivas under för hand och skickas in med posten.
När ska rapportpaketet skickas in?
Organisationer med räkenskapsår 31 december/kalenderår ska skicka in rapportpaketet senast den 31 maj till oss. För övriga med annat räkenskapsår gäller att rapportpaketet ska skickas in senast fem månader efter räkenskapsårets slut. Rapportpaketet kan skickas in digitalt till e-postadressen redovisning@insamlingskontroll.se, ange organisationens namn i e-post rubriken.
Vad händer om redovisningshandlingarna kommer in för sent till Svensk Insamlingskontroll?
Enligt våra föreskrifter ska 90-kontoinnehavaren senast fem månader efter varje räkenskapsårs slut skicka in följande handlingar: Årsredovisning, revisionsberättelse, revisorns PM, om sådan upprättats avseende iakttagelser vid revisionen och blanketterna för resultaträkning och nyckeltal enligt anvisningarna till rapportpaketet. Om handlingarna kommer in för sent till Svensk Insamlingskontroll kan en ytterligare årsavgift påföras organisationen.
Hur får jag tag i 90-kontoinnehavarens årsredovisning?
En 90-konto organisation är enligt vårt regelverk skyldig att hålla sin årsredovisning offentlig. Det innebär att den senaste årsredovisningen ska finnas publicerad på 90-konto organisationens hemsida.
På sidan 90-konto organisationer hittar du information om vilka organisationer som har 90-konto och länkar till deras hemsidor.
Hur behandlar Svensk Insamlingskontroll personuppgifter?
Se vår integritetspolicy som finns under fliken regler, För mer information om hur vi behandlar personuppgifter och hur länge dessa sparas.
Hur ska 90-kontoinnehavare rapportera resultat och effekt av sin verksamhet?
Organisationer med 90-konto ska i den del av årsredovisningen som kallas förvaltningsberättelse beskriva sitt ändamål, lämna en utförligt redogörelse för hur ändamålet främjats under året och redogöra för vilka resultat och effekter man uppnått med sitt ändamålsarbetet under året/åren, se Svensk Insamlingskontrolls anvisningar till rapportpaketet.
När publiceras den årliga statistiken?
Den årliga sammanställda statistiken publiceras i mitten av juni månad under fliken statistik och avser det senaste inrapporterade räkenskapsåret. Statistiken uppdateras därefter under september månad då alla organisationer har granskats. Nyckeltalen, ett tre årsgenomsnitt för respektive organisation publiceras på vår hemsida under fliken 90-konto.